Zarządzanie ryzykiem to proces identyfikacji, oceny i kontrolowania zagrożeń dla kapitału i zysków organizacji. Te zagrożenia lub ryzyka mogą wynikać z wielu różnych źródeł, w tym niepewności finansowej, zobowiązań prawnych, strategicznych błędów zarządzania, wypadków i klęsk żywiołowych. Zagrożenia bezpieczeństwa IT i ryzyko związane z danymi, a także strategie zarządzania ryzykiem mające na celu ich złagodzenie, stały się najwyższym priorytetem dla firm zdigitalizowanych. W rezultacie plan zarządzania ryzykiem w coraz większym stopniu obejmuje procesy firmy służące do identyfikowania i kontrolowania zagrożeń dla jej aktywów cyfrowych, w tym zastrzeżonych danych korporacyjnych, danych osobowych klienta (PII) i własności intelektualnej.
Każda firma i organizacja stoi w obliczu ryzyka nieoczekiwanych, szkodliwych zdarzeń, które mogą wiele firmę kosztować lub spowodować jej trwałe zamknięcie. Zarządzanie ryzykiem pozwala organizacjom podjąć próbę przygotowania się na nieoczekiwane, minimalizując ryzyko i dodatkowe koszty, zanim to nastąpi.
Znaczenie
Wdrażając plan zarządzania ryzykiem i biorąc pod uwagę różne potencjalne ryzyka lub zdarzenia, zanim one wystąpią, organizacja może zaoszczędzić pieniądze i zabezpieczyć swoją przyszłość. Dzieje się tak, ponieważ solidny plan zarządzania ryzykiem pomoże firmie ustalić procedury pozwalające uniknąć potencjalnych zagrożeń, zminimalizować ich wpływ w przypadku ich wystąpienia i poradzić sobie ze skutkami. Ta zdolność rozumienia i kontrolowania ryzyka pozwala organizacjom na większą pewność przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Ponadto silne zasady ładu korporacyjnego, które koncentrują się w szczególności na zarządzaniu ryzykiem, mogą pomóc firmie osiągnąć jej cele.
Inne ważne korzyści płynące z zarządzania ryzykiem obejmują:
- Tworzy bezpieczne środowisko pracy dla wszystkich pracowników i klientów.
- Zwiększa stabilność operacji biznesowych, jednocześnie zmniejszając odpowiedzialność prawną.
- Zapewnia ochronę przed zdarzeniami szkodliwymi zarówno dla firmy, jak i środowiska.
- Chroni wszystkie zaangażowane osoby i aktywa przed potencjalną krzywdą.
- Pomaga ustalić potrzeby ubezpieczeniowe organizacji, aby zaoszczędzić na zbędnych składkach.
Ujawniono również znaczenie połączenia zarządzania ryzykiem z bezpieczeństwem pacjentów. W większości szpitali i organizacji wydziały zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwa pacjentów są oddzielone; obejmują różne przywództwo, cele i zakresy. Jednak niektóre szpitale zdają sobie sprawę, że możliwość zapewnienia bezpiecznej, wysokiej jakości opieki nad pacjentem jest niezbędna do ochrony aktywów finansowych, w związku z czym powinna zostać włączona do zarządzania ryzykiem.

W 2006 roku Virginia Mason Medical Center w Seattle w stanie Waszyngton zintegrowało swoje funkcje zarządzania ryzykiem z działem bezpieczeństwa pacjentów, ostatecznie tworząc metody zarządzania Virginia Mason Production System (VMPS). VMPS koncentruje się na ciągłym ulepszaniu systemu bezpieczeństwa pacjentów poprzez zwiększanie przejrzystości w zakresie ograniczania ryzyka, ujawniania i raportowania. Od czasu wdrożenia tego nowego systemu Virginia Mason doświadczyła znacznego obniżenia składek na specjalistów w szpitalach i znacznego wzrostu kultury raportowania.
Strategie i procesy zarządzania ryzykiem
Wszystkie plany zarządzania ryzykiem obejmują te same kroki, które składają się na ogólny proces zarządzania ryzykiem:
- Ustalenie kontekstu. Zrozum okoliczności, w których będzie miała miejsce reszta procesu. Należy również określić kryteria, które będą stosowane do oceny ryzyka, oraz zdefiniować strukturę analizy.
- Identyfikacja ryzyka. Firma identyfikuje i definiuje potencjalne ryzyka, które mogą mieć negatywny wpływ na określony proces lub projekt w firmie.
- Ocena ryzyka. Po zidentyfikowaniu określonych rodzajów ryzyka firma określa prawdopodobieństwo ich wystąpienia oraz ich konsekwencje. Celem analizy ryzyka jest dalsze zrozumienie każdego konkretnego przypadku ryzyka oraz tego, jak może ono wpłynąć na projekty i cele firmy.
- Ocena konsekwencji. Ryzyko podlega dalszej ocenie po określeniu ogólnego prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka w połączeniu z jego ogólnymi konsekwencjami. Firma może wtedy podejmować decyzje, czy ryzyko jest akceptowalne i czy jest skłonne je podjąć.
- Ograniczenie ryzyka. Na tym etapie firmy oceniają najwyższe sklasyfikowane ryzyka i opracowują plan złagodzenia ich za pomocą określonych kontroli ryzyka. Plany te obejmują procesy ograniczania ryzyka, taktyki zapobiegania ryzyku i plany awaryjne na wypadek zaistnienia ryzyka.
- Monitorowanie ryzyka. Część planu łagodzenia ryzyka obejmuje działania następcze zarówno w odniesieniu do zagrożeń, jak i ogólny plan ciągłego monitorowania i śledzenia nowych i istniejących zagrożeń. Należy również poddać przeglądowi i odpowiednio zaktualizować ogólny proces zarządzania ryzykiem.
- Komunikuj się i konsultuj. Akcjonariusze wewnętrzni i zewnętrzni powinni być włączani do komunikacji i konsultacji na każdym odpowiednim etapie procesu zarządzania ryzykiem oraz w odniesieniu do całego procesu.
Strategie zarządzania ryzykiem powinny również próbować odpowiedzieć na następujące pytania:
- Co może pójść źle? Rozważ zarówno miejsce pracy jako całość, jak i pracę indywidualną.
- Jak to wpłynie na organizację? Rozważ prawdopodobieństwo zdarzenia i czy będzie miało duży czy mały wpływ.
- Co można zrobić? Jakie kroki można podjąć, aby zapobiec stratom? Co można zrobić, aby odzyskać utracone dane?
- Jeśli coś się stanie, w jaki sposób organizacja za to zapłaci?
Podejścia do zarządzania ryzykiem
Po zidentyfikowaniu specyficznych ryzyk firmy i wdrożeniu procesu zarządzania ryzykiem istnieje kilka różnych strategii, które firmy mogą przyjąć w odniesieniu do różnych rodzajów ryzyka:
- Unikanie ryzyka. Podczas gdy całkowita eliminacja wszelkiego ryzyka jest rzadko możliwa, strategia unikania ryzyka ma na celu odrzucenie jak największej liczby zagrożeń w celu uniknięcia kosztownych i destrukcyjnych konsekwencji szkodliwego zdarzenia.
- Redukcja ryzyka. Firmy czasami są w stanie zmniejszyć ilość szkód, jakie mogą powodować pewne ryzyka w procesach firmy. Osiąga się to poprzez dostosowanie pewnych aspektów ogólnego planu projektu lub procesu firmy lub poprzez ograniczenie ich zakresu.
- Podział ryzyka. Czasami konsekwencje ryzyka są dzielone lub rozłożone na kilku uczestników projektu lub departamenty biznesowe. Ryzyko można również podzielić na stronę trzecią, taką jak sprzedawca lub partner biznesowy.
Zachowanie ryzyka. Czasami firmy decydują, że ryzyko jest tego warte z biznesowego punktu widzenia, i decydują się zachować ryzyko i poradzić sobie z każdym potencjalnym skutkiem. Firmy często zachowują pewien poziom ryzyka, jeśli przewidywany zysk projektu jest większy niż koszty jego potencjalnego ryzyka.